ΝΙΚΗΤΗΣ, ΤΟ ΑΟΥΤΣΑΙΝΤΕΡ!

Παρασκευή, 28 Ιουνίου, 2013

 

TAR

 

 

Και επίσημα, αγωγός για την Ευρώπη

ο ΤΑΡ που περνάει από την Ελλάδα

 

-Πρωθυπουργός: Ιστορική εξέλιξη για την χώρα μας.

 

Ο αγωγός ΤΑΡ εμφανίστηκε «αουτσάιντερ» απέναντι στο φαβορί «NabuccoWest» (αμερικανικής στήριξης) και σήμερα αναδείχθηκε απόλυτος νικητής.

 

Με την ιστορική απόφαση για τον ΤΑΡ το αζερικό αέριο ανατρέπει τους ισχύοντες όρους διανομής, διαφοροποιεί τους προμηθευτές και ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΝΕΙ την Ευρώπη από την ρωσική εξάρτηση.

 

Η Ελλάδα μπαίνει και επίσημα στην «εποχή ενέργειας» με γεωπολιτικά και οικονομικά κέρδη. Σε κρισιμότατες ώρες για την επόμενη μέρα της.

 

Η κοινοπραξία Shah Deniz επέλεξε το σχέδιο του αγωγού TAP για την αποστολή του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, επιβεβαίωσε, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο περιφερειακός διευθυντής της βρετανικής ΒΡ Γκόρντον Μπιρέλ.

 

«Είμαι πολύ ικανοποιημένος που η επιλογή για την μεταφορά του αερίου από το Σαχ Ντενίζ ΙΙ προς την Ευρώπη έγινε υπέρ του αγωγού TAP», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του TAP, Kjetil Tungland. «Αυτό είναι το πρώτο και σημαντικό βήμα για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου και, κοιτάζοντας προς το μέλλον, ο Νότιος Διάδρομος θα έχει να παίξει μέγιστο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και στην διασφάλιση της διαφοροποίησης των προμηθειών αερίου στις αγορές της Δυτικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», πρόσθεσε.

 

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΓΙΑ ΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ

 

antonis-samaras

 

Ως την πιο σημαντική θετική οικονομική εξέλιξη για την χώρα μας τα τελευταία δέκα χρόνια χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς την επιλογή του αγωγού φυσικού αερίου TAP, ο οποίος θα διέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα.

Σε δηλώσεις του από τις Βρυξέλλες ο κ. Σαμαράς υπογράμμισε ότι «η εξέλιξη αυτή μετατρέπει την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο, δηλαδή σε πόλο έλξης νέων επενδύσεων και νέων επιχειρήσεων» και «καθιστά ακόμα πιο επιτακτική από την πλευρά της Ευρώπης τη στήριξη κρατών-μελών της, όπως η Ελλάδα, για να αναπτύξουν δικούς της φυσικούς πόρους».

Αναφέρθηκε ακόμη στις προσπάθειες της χώρας μας, σημειώνοντας ότι η υποψηφιότητα για την κατασκευή του TAP «στην αρχή έμοιαζε δύσκολη». «Πήραμε όμως τη στρατηγική απόφαση, την προωθήσαμε διακριτικά, δουλέψαμε γι’ αυτό συστηματικά και, τελικά, το πετύχαμε».

Σύμφωνα με τον κ. Σαμαρά, η σημερινή ανακοίνωση «αποτελεί ακόμα μοχλό που μας σπρώχνει να βγούμε από την κρίση το ταχύτερο. Και προεξοφλεί ότι η Ελλάδα, η Ελλάδα που χτίζουμε σήμερα θα είναι πολύ καλύτερη, ισχυρότερη και πιο ανταγωνιστική από εκείνη που είχαμε πριν από την κρίση».

Παράλληλα, πρόσθεσε, «δίνει κουράγιο το έργο αυτό κι αυτοπεποίθηση στο ελληνικό λαό που δοκιμάζεται τόσο σκληρά», καθώς και «αποστομωτική απάντηση σε όλους αυτούς – εντός και εκτός Ελλάδας – που περίμεναν μόνο ”δυσάρεστα νέα”…».

Ο κ. Σαμαράς επισήμανε ότι «η Ελλάδα έχει μπει πια στον αστερισμό των θετικών εξελίξεων», με σημαντικότερη, όπως είπε, την αναγγελία του TAP, και προέβλεψε ότι θα ακολουθήσουν σύντομα και άλλες.

Αφού ανέφερε ότι μόνο στην Ελλάδα το ύψος της άμεσης ξένης επένδυσης ξεπερνάει το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ, παρουσιάσε τα πολλαπλά, όπως σημείωσε, οφέλη για την χώρα μας:

  • «Πρώτον, αυτός ο αγωγός δεν ήταν το μόνο σχέδιο που υπήρχε για μεταφορά Αζέρικου Αερίου στην Ευρώπη. Για την ακρίβεια, μέχρι πρόσφατα υπήρχε η μοναδική υποψηφιότητα ενός άλλου αγωγού που θα παρέκαμπτε την Ελλάδα τελείως και θα περνούσε από την Τουρκία στη Βουλγαρία. Κι από κει στην Ρουμανία και στην Κεντρική Ευρώπη. Αναδείξαμε την υποψηφιότητα του ΤΑΠ και μέσα σε ελάχιστο χρόνο κερδίσαμε το έργο!
  • Δεύτερον, η δημιουργία ενός τόσο σημαντικού έργου βάζει την Ελλάδα σταθερά στο χάρτη των αγωγών και του ενεργειακού εφοδιασμού ολόκληρης της Ευρώπης. Αυτό αποτελεί μία πολυσήμαντη «ψήφο εμπιστοσύνης» στην Ελλάδα και στις προοπτικές του τόπου μας στον Ευρωπαϊκό χώρο. Μετά την αναγγελία του ΤΑΠ τα «σενάρια καταστροφής» της Ελλάδας και εξόδου της από το ευρώ, σταματάνε οριστικά. Γιατί δεν έχουν πια κανένα νόημα. Γιατί, πείτε μου, ποιός θα έβαζε τόσα λεφτά σε μια χώρα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά επικίνδυνη; Ειδικά όταν μιλάμε για ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου.
  • Τρίτον, το ίδιο το έργο θα φέρει στην Ελλάδα, μέσα στα επόμενα χρόνια, 2000 άμεσες θέσεις εργασίας. Κι ακόμα 10 000 θέσεις εργασίας σε επιχειρήσεις που θα υποστηρίζουν το έργο. Και μάλιστα χωρίς απολύτως καμιά επιβάρυνση του Δημοσίου. Χώρια οι πρόσθετες θέσεις εργασίας για την περίοδο της κατασκευής του. Όλα αυτά αποτελούν πολύ σημαντική ενίσχυση για την οικονομία της χώρας μας που δοκιμάζεται σήμερα από ανεργία ρεκόρ…
  • Τέταρτον, ο ΤΑΠ θα δώσει σημαντικά φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα. Αλλά και στις τοπικές οικονομίες κάθε περιοχής απ’ όπου θα περνά, στο κτήμα κάθε Έλληνα από όπου θα περνά, επίσης. Να σημειωθεί ακόμα ότι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη διέλευση ενός τέτοιου αγωγού είναι ουσιαστικά μηδενικές!
  • Πέμπτον, η Ελλάδα θα έχει και έμμεση ωφέλεια αφού δεν θα εξαρτάται πια μόνο από έναν προμηθευτή αερίου. Ανοίγει ο δρόμος λοιπόν, για περισσότερη και φθηνότερη ενέργεια και μάλιστα ιδιαίτερα φιλική για το περιβάλλον.
  • Έκτον, αυξάνεται κατακόρυφα η γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας τόσο για τα Βαλκάνια όσο και για την Ευρώπη συνολικά. Από τον αγωγό ΤΑΠ θα μπορούν, σε επόμενο στάδιο, να  εφοδιάζονται και οι χώρες της Βαλκανικής.
  • Έβδομον, ο ΤΑΠ θα μεταφέρει αρχικά 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το χρόνο με προοπτική, όμως, να διπλασιάσει μελλοντικά τις δυνατότητες του με μικρό επιπλέον κόστος επένδυσης. Αποτελεί, λοιπόν, πολύ σημαντικό έργο για τη διαφοροποίηση πηγών ενεργειακού εφοδιασμού, και πέραν της περιοχής των Βαλκανίων, στη νότια και στην κεντρική Ευρώπη. Αυτό το προσπαθούσε η Ευρώπη εδώ και είκοσι χρόνια. Αλλά τώρα μόλις γίνεται ένα τόσο μεγάλο και αποφασιστικό βήμα».

 

 

Ο TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το πεδίο Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν στις πιο ελκυστικές αγορές της Ευρώπης. Ο μήκους περίπου 870 χιλιομέτρων αγωγός θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους, θα διαπερνά την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική, και θα καταλήγει στην Νότια Ιταλία.

 

Η διαδρομή του αγωγού θα μπορεί να εξυπηρετεί την προμήθεια αερίου σε αρκετές χώρες της Νότιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας κ.α. Η κατάληξή του στην Ιταλία δίνει δυνατότητα για περαιτέρω μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία προς ορισμένες από τις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Βρετανία, η Ελβετία και η Αυστρία.

 

Μέτοχοι του TAP είναι η ελβετική Axpo (42,5%), η νορβηγική Statoil (42,5%) και η γερμανική E.ON (15%). Η κοινοπραξία Shah Deniz Consortium απαρτίζεται από τις BP, SOCAR και Total.

 

 

ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΡ

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ , ο οικονομικός αντίκτυπος από την κατασκευή και τη λειτουργία του αγωγού θα απλωθεί σε όλη την αλύσιδα εφοδιασμού: από τα μηχανήματα και τον εξοπλισμό ως τις κατασκευές, τις μεταφορές, τις αρχιτεκτονικές και μηχανολογικές υπηρεσίες, τα καταλύματα, την εστίαση, τις νομικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες.

 

Σύμφωνα με την μελέτη του ΙΟΒΕ ο αγωγός συνεπάγεται για την οικονομία όφελος 17-18 δισ. ευρώ σε ακαθάριστη προστιθέμενη αξία για τα επόμενα 50 χρόνια. Το 60% θα αφορά τη Βόρεια Ελλάδα. Σε ετήσια βάση  στη Βόρεια Ελλάδα ο ΤΑΡ θα δημιουργεί τζίρο 180 εκατ. ευρώ κατά την κατασκευή και άνω των 210 εκατ. ευρώ κατά τη λειτουργία.